جراحی لیزیک چیست؟

جراحی لیزیک یا Lasik نوعی عمل سرپایی محسوب می شود که جهت برطرف کردن عیوب انکساری و ضعیف بودن چشم مورد استفاده قرار می گیرد.این عمل یکی از کم خطر ترین عمل های چشم محسوب می شود.لیزیک می تواند با توجه به مشکلات بینایی مانند دور بینی ، نزدیک بینی و یا آستاگماتیسم اقدام به تصحیح این مشکلات نماید و نیاز فرد به عینک و یا لنز طبی را از بین برده و یا محدود نماید. عمل لیزیک برای اولین بار توسط دکتر یوناس پالیکاریس در کشور یونان و در سال 1991 میلادی ابداع شد و در سال 1998 توسط سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی کشور آمریکا (FDA) تایید شده است.


روش انجام جراحی لیزیک:

این عمل بدین گونه صورت می گیرد که ضخامتی از قرنیه چشم توسط تیغ های مخصوص میکروکراتوم که البته جای خود را امروزه به لیزر های فمتوسکند داده اند برش داده می شود و کنار زده می شود سپس پس از تابیده شدن لیزر که چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد لایه برش داده شده به جای خود برگردانده می شود.تمامی این موارد در طی 15 دقیقه برای هر دو چشم انجام می گیرد.


در طول انجام این کار پزشک از شما خواهد خواست که به یک نقطه رنگی نگاه کنید و چشم خود را حرکت ندهید.همچنین چشم شما به وسیله گیره های مخصوص (اسپکلوم) به صورت دائم باز خواهد مانند و هیچ گونه ترسی بابت بسته شده چشم شما وجود نخواهد داشت.یک دستگاه مکش نیز در گوشه چشم شما قرار می گیرد که مایعات سطحی چشم را مکش کرده که با این کار دید شما تار می گردد.پیش از شروع برش و تایبدن طی 2 مرحله به وسیله قطره های ضدعفونی کننده ، چشم استرلیزه و همچنین بی حس می شود.به همین علت پیش از عمل ممکن از دچار تاری دید شوید.


با تابیده شدن لیزر به قرنیه ممکن است بویی مانند موی سوخته استشمام کنید که طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.


لازم به ذکر می باشد که این عمل برای افراد بالای 18 سال و زیر 40 سال مناسب می باشد و بهترین زمان این عمل در سن 18 تا 21 سالگی می باشد.پیش از انجام عمل می بایست بین 6 تا 1 سال چشم شما توسط پزشک معاینه گردد تا با بررسی چشم شما بتوان صلاحیت انجام عمل تایید گردد.بیمارانی که دچار پیر چشمی هستند تمی توانند این عمل را انجام دهند.همچنین عمل لیزیک برای سالمندان که دچار بیماری آب مروارید هستند مناسب نمی باشد.

جراحی لیزیک


برخی از مواردی که قبل از عمل می بایست توسط پزشک بررسی شود:

✔ عدم تغییر نمره چشم در طول یک سال (تغییر بین 0.25 تا 0.5 با توجه به نظر پزشک معمولا در نظر گرفته نمی شود)

✔ ضخامت کافی قرنیه جهت انجام عمل که توسط پزشک بررسی می گردد.

✔ عدم سابقه ابتلا به بیماری های چشمی که ممکن است با وجود آن ها عمل لیزیک دچار مشکل گردد.

✔ عدم ابتلا به بیماری قوز قرنیه در خود و خانواده

✔ عدم ابتلا به بیماری دیابت پیشرفته و یا نقص ایمنی و رماتیسم

✔ عدم بارداری در بانوان


مزایای جراحی لیزیک:

• با توجه به قدمت بیش از 25 ساله در انجام این عمل در دنیا که سبب بهبود بینایی 96 درصدی این افراد شده است می توان این عمل را یک عمل موثر و بدون عارضه دانست.

• درد این عمل بسیار کم می باشد و طی عمل کمی احساس فشار بر روی چشم حس می شود.سایر مواردی که بر روی چشم انجام می شود به وسیه بی حس کننده احساس نمی شوند.

• به طور نرمال بینایی فرد پس از 2 روز تصحیح می گردد.

• این عمل به هیچ پانسمان و یا بخیه ای نیاز نخواهد داشت.چشم با گذشت زمان لایه برش داده شده را ترمیم می نماید.

• پس از انجان عمل با توجه به درصد موفقیت آمیز بودن بالای این عمل نیاز به عینک و یا لنز های تماسی بسیار محدود می گردد و یا از بین می رود.

• تغییرات و یا بازسازی قرنیه را می توان  با گذشت سال ها از انجام عمل لیزیک انجام داد.


معایب جراحی لیزیک:

• یکی از معایب این عمل بالا بودن میزان هزینه ی عمل می باشد.

• درد و احساس فشار بر روی چشم تا 48 ساعت بعد از انجام عمل در برخی از افراد

• تاری دید پس از عمل که ممکن است در برخی افراد تا چند روز این تاری وجود داشته باشد.

• سختی رانندگی در شب (پخش نور چراغ ها در شب)

• خشک شدن چشم ها

• تصحیح بیشتر و یا کمتر از نیاز نرمال

• حساسیت به نور

• کاهش استحکام ساختاری قرنیه


البته به این نکته باید توجه داشت که بسیاری از این موارد در صورت انجام اصولی عمل لیزیک بسیار نادر بوده و در مجموع این نوع عمل دارای میزان رضایت بالایی می باشد.


مراقبت های پس از انجام جراحی لیزیک:

بلافصله پس از انجام عمل چشم شما ممکن است دچار درد و فشار ، سوزش و آبریزش گردد که تمامی این موارد بین 24 تا 48 ساعت از بین خواهد رفت.همچنین تا چند ساعت پس از عمل و تا زمان جوش خوردن فلپ روی قرنیه دید شما تار خواهد بود و جای نگرانی نیست.پزشک شما پس از عمل به شما وقت های ویزیت می دهد تا از روند بهبودی آگاهی یابد که می بایست جهت چکاپ در وقت های مقرر به پزشک خود مراجعه نمایید.


تا چند هفته بعد از عمل و بهبودی کامل نباید از لوازم آزایشی دور چشم و ... استفاده نمود.


پس از انجام عمل لیزیک می بایست تا حدود 3 ماه از قطره های چشمی استفاده نمود که این قطره ها ضد عفونی کننده ها و از بین برنده التهاب هستند.قطره هایی نظیر بتامتازون فلورمتولون از جمله این قطره ها می باشند.


به مدت 2 هفته از تماشای تلویزیون و یا نگاه کردن به مانیتور و یا تلفن همراه جلوگیری به عمل آید و همچنین از جا به جا نمودن وسایل سنگین می بایس جلوگیری شود.پس از عمل می بایست تا چند روز از عینک آفتابی استفاده نمایید.ممکن است طی روز های اولیه چشم شما حساس به نور باشد که جهت جلوگیری از این مشکل می توان در منزل هم از عینک آفتابی استفاده نمود.