مراقبت از پروتز چشم

مراقبت از پروتز چشم مصنوعی برای افرادی که این پروتزها را دریافت کرده اند، لازم است. برخی ممکن است تصور کنند که پس از نصب چشم مصنوعی در کاسه چشم، دیگر مشکلی نیست و تا سالها می توان بدون هیچ مشکلی و بدون نیاز به هیچ گونه اقداماتی، براحتی از وجود این پروتزها بهره مند شد؛ در صورتی که چنین نیست و افرادی که از این پروتزها استفاده می کنند، لازم است برخی اقدامات را انجام دهند و هر از چند گاهی به اکولاریست خود جهت معاینه و چک آپ مراجعه کنند.

در این رابطه البته در بخش سئوالات متداول پروتز چشم مطالبی را نوشته ایم اما در این بخش می خواهیم بطور مفصل برای شما جزئیات و دلایل مراقبت و نگهداری از پروتز چشمی را شرح دهیم.


تمیز کردن پروتز چشم :

یکی از اقدامات مهمی که باید انجام دهید این است که به مسئله تمیز نگهداشتن پروتزچشمی توجه کنید. نصب پروتز پس از ساخت آن بطور سفارشی، یک بار برای شما انجام می شود ولی تمیز نگهداشتن آن بر عهده شماست. در حقیقت حفظ نکات بهداشتی در این رابطه اهمیت فراوانی دارد و باید به آن توجه کرد. یکی از این نکات این است که استفاده از داروهای مورد نیاز بیماران دارای پروتز چشم توجه کنید. بسیاری از قطره ها و یا پمادهای معرفی شده در مقاله فوق برای افرادی که از چشم مصنوعی استفاده می کنند، بسیار مفید هستند و البته مصرف هیچ کدام بطور خودسرانه توصیه نمی شود بلکه این امر باید زیر نظر اکولاریست شما صورت گیرد.

جهت تمیز کردن و پاک کردن پروتز می توانید از یک ساکشن که اکولاریست در اختیار شما قرار می دهد، استفاده کنید. با کمک ساکشن به آسانی می توانید با فشار دادن نوک آن بر روی سطح پروتز و با پایین کشیدن پلک پایینی، پروتز را از چشم خارج کرده و با استفاده از سرم های مخصوص و یا آب گرم بشویید. تمیز کردن سطح پروتز چشم به شما کمک می کند تا هم به مدت بیشتری از آن بتوانید استفاده کنید و هم به حفظ سلامت و بهداشت خود کمک خواهید کرد.


مراقت از پروتز


بیرون آوردن پروتز از کاسه چشم :

در زمینه بیرون آوردن چشم مصنوعی نیز باید با آکولاریست خود مشورت کنید. ممکن است به شما گفته شود که این کار را در مدت زمان خاصی انجام دهید، در این صورت نباید بیشتر از دفعات توصیه شده اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که در این زمینه افراط کنید، ممکن است دوام پروتز شما کمتر شود. البته این نکته را هم فراموش نکنید که در هر صورت چشم مصنوعی، یک جسم جی است که در کاسه چشم شما نصب می شود. بنابراین لازم است هر از گاهی از جای خود بیرون آورده شده و تمیز شود.


تعویض پروتز چشم مصنوعی :

به این نکته توجه داشته باشید که پروتزهای چشمی تا ابد قابل استفاده نیستند و بطور میانگین دوام آنها بین 5 الی 10 سال است. البته در موارد متعددی لازم بوده که پروتز فرد پس از سه یا چهار سال تعویض شود. به همین جهت همواره تاکید می شود که معاینه فرد توسط آکولاریست بطور منظم در بازه های زمانی خاصی صورت گیرد.


استفاده از نرم کننده پروتز :

یکی از اقدامات مناسبی که می توان در زمان استفاده از پروتزهای چشم انجام داد، استفاده از قطره و یا کرم های نرم کننده است. این امر به شما کمک می کند تا کاسه چشم خود را از خشک شدن و یا التهاب (هر چند خفیف) حفظ کنید و آسان تر از پروتز خود استفاده کنید. البته باز هم در این زمینه باید این مسئله زیر نظر آکولاریست صورت گیرد و نوع قطره و یا پماد مورد نظر را تجویز کند.