شالازیون چیست؟

شالازیون (Chalazion) یکی از اصطلاحات علم پزشکی است که در واقع ریشه یونانی دارد و معنای آن در آن زبان در اصل "التهاب کوچک" می باشد. امروزه از این اصطلاح جهت عنوان کردن این عارضه استفاده می شود. عارضه ای که در آن بر اثر التهاب غدد میبومین در پلک ها، تورم کیستی بوجود می آید. شالازیون در واقع نوعی تورم پلک چشم ها است. البته این ناراحتی را نباید با گل مژه اشتباه گرفت. 

نکته مهم اینجاست که شالازیون اغلب به عنوان نوعی واکنش از نوع التهابی شناخته می شود که به دلیل ترشح بیش از حد چربی هایی که جمع شده اند، رخ می دهد. به همین جهت بروز شالازیون، ارتباط مستقیمی با ویروس ها و یا باکتری ها ندارد. البته ممکن است شالازیون دچار عفونت از نوع باکتریابی نیز بشود. لذا به همین جهت به محض بروز عارضه شالازیون توصیه می شود که حتما با پزشک مشورت شود تا از هر گونه آلودگی جلوگیری شود. 


گل مژه چیست؟ 

گاهی عارضه شالازیون با گل مژه اشتباه گرفته می شوند. لطفا توجه داشته باشید که  هر چند هر دو تورم های پلک هستند، اما گل مژه در حقیقت نوعی عفونت و التهاب فولیکول های مژه می باشد که منجر به بروز نوعی تورم در لبه های پلک چشم می شود.این تورم قرمز رنگ است. خوشبختانه معمولا تورم گل مژه با گذشت زمانی در حدود یک هفته از بین می رود و برطرف می شود. 


شالازیون


مقایسه شالازیون و گل مژه:

علائم این دو عارضه بسیار شبیه به هم هستند ولی با کمی دقت می توانید اختلاف آنها را براحتی متوجه شوید:

گل مژه معمولا در لبه های پلک اتفاق می افتد در حالی که معمولا محل بروز شالازیون، فاصله بیشتری از کناره های پلک ها دارد.
معمولا در شالازیون، نوک ناحیه متورم به سمت بینی یا داخل است. 
ممکن است بر اثر بروز ناراحتی و عارضه شالازیون کل پلک دچار التهاب شود. 


شالازیون چگونه درمان می شود؟ 

شالازیون ممکن است بزرگ و یا کوچک باشد. در هر دو حالت البته توصیه ما این است که به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنید.  در مواردی ممکن است در صورتی که وسعت ناحیه ای دچار این مشکل شده کوچک باشد، پس از مدتی برطرف شود. اما در بسیاری از موارد در صورت گسترش شالازیون، ممکن است بینایی فرد دچار اشکال شود و حتی وی دچار آستیگماتیسم شود. 

جهت درمان شالازیون می توان از روش های زیر بصورت جداگانه و حتی ترکیب چند روش با یکدیگر استفاده کرد: 

قطره آنتی بیوتیک و یا قطره استرویید 
کمپرس گرم

جهت کمپرس گرم ناحیه ملتهب شده، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از بهترین و ساده ترین روش ها، می توانید با گذاشتن پارچه حوله ای تمیز و خیس شده با آب گرم بر روی پلک بسته، به مدت 5 الی 10 دقیقه و 3 یا 4 مرتبه در روز می باشد. 
ضمنا جهت فراهم کردن حرارت کافی، می توانید پارچه حوله ای را چند بار با آب گرم خیس کنید. 

ماساژ یا فشار دادن ترشحات غده ای 
جراحی 


بیماری شالازیون


یکی از راه های برطرف کردن شالازیون، عمل جراحی است. در این عمل ترشحات جمع شده، از طریق پشت پلک خارج می شوند. 
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با استفاده از روش ها و تکنیک های درمانی، شالازیون اغلب به آسانی برطرف می شود. اما برخی افراد به دلایلی مستعد بروز شالازیون در پلک چشم هایشان هستند که در چنین افرادی باید دلایل بروز این عارضه پس از آزمایش ها و چک آپ های دقیق، به دقت برسی و بهترین روش درمانی برای آنها تجویز شود. از جمله روش های مورد استفاده برای چنین افرادی نمونه برداری (بیوپسی) است. 

برای مثال ممکن است که انجام چندین عمل جراحی بر روی پلک فرد نیاز باشد و البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پس از انجام چندین عمل جراحی بر روی پلک ها ممکن است دچار خشکی شوند که البته چشم پزشکان این مسئله را نیز در نظر می گیرند و در صورت بروز چنین مسئله ای با تجویز قطره و یا روش های دیگر، بهبودی حاصل می شود.